Dynamische reisinformatie voor blinden en slechtzienden
Op 1 augustus start in Leiden een proef met dynamische reisinformatie voor
blinden en slechtzienden. Het systeem werkt op basis van gps en
bluetooth-technologie. Adviesbureau Keypoint Consultancy ontwikkelde de
proef samen met belangenorganisatie Viziris en MobileResult, in opdracht
van de provincies Zuid-Holland en Gelderland.
Een proef in Leiden met het dynamisch reisinformatiesysteem voor blinden
en slechtzienden moet laten zien hoe gebruikersvriendelijk het systeem is.
Het systeem heeft nog de werktitel BlueDRIS naar de combinatie van
dynamische (actuele) reisinformatie en bluetooth. Het werkt als volgt:
een blinde of slechtziende komt bij de halte en via zijn mobiel (voorzien
van gps) krijgt hij auditieve informatie over welke halte het is en de
actuele vertrektijd van de bussen bij die halte. Op plaatsen waar
meerdere haltes dicht bij elkaar staan, bijvoorbeeld bij een busstation,
is een hulpbaken op basis van bluetooth ontworpen om eventuele problemen
met gps-plaatsbepaling op die plekken op te vangen.
IIntensieve begeleiding
De proef, met vijf testpersonen en een beperkt aantal haltes, moet vooral
duidelijk maken hoe gebruikersvriendelijk het systeem is, vertelt Ronnie
Quaink, adviseur bij Keypoint Consultancy. ‘We zijn benieuwd in hoeverre
het mensen gaat helpen het ov gemakkelijker te gebruiken. En aan welke
functies men eventueel nog meer behoefte heeft.’ Daarnaast is hij benieuwd
hoe het technisch allemaal functioneert. ‘Is het systeem voldoende
betrouwbaar?’ De proef wordt intensief begeleid. De proefpersonen worden
wekelijks geïnterviewd over hun ervaringen met het nieuwe systeem.
Bovendien is er een helpdesk beschikbaar.
Kosten
De proef gaat 2,5 maand duren. Tegen die tijd denkt Keypoint Consultancy
ook te kunnen inschatten hoeveel verdere uitrol van het systeem gaat
kosten. Dan weten we of en hoeveel hulpbakens we precies nodig
zullen hebben, hoe lang de hulpbakens op de accu goed functioneren
enzovoort.’
Regelgeving
Groot voordeel van dit systeem voor de gebruikers is dat zij alleen een
mobiel nodig hebben. Belangenorganisatie Viziris wilde graag een simpel
systeem zonder extra kastjes en drukknoppen. Volgens regelgeving moet in
2015 het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
De proef in Leiden komt voort uit een onderzoek in de regio Drechtsteden
naar de mogelijkheden om reisinformatie voor blinden en slechtzienden
toegankelijker te maken.
Bron: www.verkeerskunde.nl
[/responsivevoice]