Houd 1,5 meter afstand: dat blijft voorlopig nog het devies. Maar hoe moet dat als je een visuele beperking hebt en je afzettingen, markeringen en instructies op borden niet of nauwelijks kunt zien? De Oogvereniging, Visio, Bartiméus en de Robert Coppes Stichting geven tips aan winkels, horecazaken, (culturele) instellingen en alle andere ondernemingen. Dit zodat ze straks, als ze weer (gedeeltelijk) open kunnen, daadwerkelijk toegankelijk zijn voor iedereen.
De tips gaan onder andere over afzettingen, en hoe je kunt voorkomen dat mensen daarover struikelen. Ook plexiglazen wanden zijn een belangrijk onderwerp aangezien die nogal eens over het hoofd worden gezien, met de nodige botsingen tot gevolg. Verder komen bejegening in winkels en informatie op de website aan de orde.
Download de tips
Download het document via deze link (pdf, 161 kB).
of
lees ze hieronder.
Praktische tips voor uw winkel, onderneming of (culturele) instelling
Door de coronacrisis is het noodzakelijk geworden om 1,5 meter afstand te houden. Overal in de samenleving komen afscheidingen, waarschuwingen, nieuwe
huisregels en eenrichtingsverkeer. De communicatie hierover is erg visueel, een groot obstakel dus voor mensen met een visuele beperking.
Hieronder vindt u handige tips en trucs om uw winkel, theater, gemeentehuis maar bijvoorbeeld ook de straat of het park in deze tijden toegankelijk te
maken. Ook mensen met een visuele beperking willen immers zo zelfstandig mogelijk blijven deelnemen aan de samenleving.
De belangrijkste boodschap is: maak routes, markeringen en afscheiden goed zichtbaar én voelbaar, zo voorkomt u botsingen en struikelpartijen.
Voor wie?
In Nederland wonen 300.000 mensen die slechtziend of blind zijn. Een deel van hen is te herkennen aan een (tast)stok of blindengeleidenhond, maar dat geldt
niet voor iedereen. Wees u ervan bewust dat mensen met een visuele beperking zelf geen 1,5 meter afstand kunnen inschatten. Ook een geleidehond kan dit
niet. De tips in dit document helpen niet alleen ongelukken te voorkomen bij mensen met een visuele beperking, maar ook ouderen en vele andere mensen hebben
er baat bij.
Instructies en markeringen
- Maak instructies op borden of papier goed leesbaar voor
slechtzienden, dyslectici, anderstaligen en mensen met cognitieve
beperkingen. Dit doet u met:
- Een goed leesbaar en groot lettertype
- Duidelijk contrast tussen achtergrond en letter (bijvoorbeeld zwarte tekst op een witte achtergrond)
- Eenduidige en duidelijke pictogrammen
- Laat u zien hoeveel mensen uw zaak binnen kunnen, bijvoorbeeld aan de hand van het aantal winkelwagentjes dat buiten staat? Zorg dan dat dit voor iedereen
goed zichtbaar is. Houd bij het tellen rekening met het feit dat niet iedereen een winkelwagentje kan gebruiken, onder wie mensen met een taststok of rollator. - Gebruikt u markeringen op de grond om afstand te bewaren in de
rij? Gebruik dan tape met een structuur, waardoor deze voelbaar is.
Een voorbeeld is
deze antislip-tape,
verkrijgbaar van verschillende
merken bij verschillende leveranciers.
Afscheidingen
die goed contrasteert met de
wand en de vloer. Een voorbeeld
is
dit mobiele afzetsysteem,
verkrijgbaar van verschillende
merken bij verschillende
leveranciers.
Persoon met taststok. Een dichte wand is te voelen met een stok. Bij een koord of ketting gaat de stok eronderdoor.
meter).
gaat. Het risico is dat iemand dan over het koord heen valt.
van een ketting of koord bij u de enige optie? Houd dan rekening
met het volgende:
- Zorg dat de kleur van de ketting of het koord goed contrasteert met de omgeving. Zijn de vloer en wanden bijvoorbeeld wit, gebruik dan een zwart of een
rood koord. - Zorg dat de ketting of het koord zo dik mogelijk is.
- Gebruik bij voorkeur een elastisch koord dat meegeeft als je ertegenaan loopt. Afzetlint is hiervan een goed voorbeeld. Dit kan ook herhaaldelijk omwonden
worden, zodat de afzetting meer massa heeft. - Span onder de ketting of het touw op 5 cm van de vloer nog een strakgespannen laag touw. Zo kan iemand met een taststok de afscheiding voelen.
- Hebt u een doorzichtige wand van plexiglas? Plaats contrasterende lijnen en/of stickers op het plexiglas om aan te geven dat hier iets staat. Houd hierbij
een hoogte aan van 1,4 – 1,6 meter. Markeer de randen van het plexiglas duidelijk met contrasterende tape, zowel aan de voorzijde als aan de kopse kanten.
Denk hierbij ook aan uitsparingen voor bijvoorbeeld de betaalautomaat.
Looproutes
- Houd bij de looproute zoveel mogelijk rechts aan. Dit geldt ook voor de ingang en de uitgang: de rechterdeur is ingang, de linkerdeur is uitgang, van
buitenaf gezien. - Maak de (hoofd)route éénrichtingsverkeer. Gebruik hiervoor eventueel de stellingen van de winkel of andere grote (en niet breekbare) objecten.
- Hebt u een terras? Zorg er dan voor dat u obstakelvrije loopzones rondom het terras creëert en dat het terras goed is afgebakend. Dit doet u bijvoorbeeld
met dichte terraspanelen of bloembakken. - Plaats geen borden of obstakels op de looproute. Houd geleidelijnen vrij.
Wat uw medewerkers kunnen doen
- Maak al uw medewerkers erop attent dat niet iedereen instructies, markeringen of afscheidingen kan zien.
- Geef mondeling uitleg over de huisregels en looproutes aan mensen die de instructies niet kunnen lezen.
- Vertel aan iemand met een visuele beperking dat u de 1,5 meter afstand voor hem of haar bewaakt.
- Probeer contact en begeleiding mogelijk te maken zonder direct fysiek contact. Dit doet u bijvoorbeeld met behulp van een winkelwagen, mandje of taststok.
U kunt de taststok van iemand met een visuele beperking aan de andere kant vasthouden om hem of haar te begeleiden. Gebruik hierbij een plastic zakje of
handschoen. - Kan iemand de weg niet vinden? Geef hem of haar dan mondeling aanwijzingen (ga nu linksaf, loop nu rechtdoor).
- Zorg indien mogelijk dat u een gastvrouw/-heer hebt die klanten kan begeleiden of bijvoorbeeld boodschappen uit het schap kan halen.
- Houd er rekening mee dat als u van achter een plexiglazen wand praat, iemand uw stemgeluid mogelijk niet goed kan lokaliseren en in verwarring kan raken.
- Wijzig looproutes en/of huisregels niet. Voor iemand met een visuele beperking is het erg lastig als een situatie waaraan hij of zij eenmaal gewend is,
verandert.
Uw website
- Plaats huisregels en maatregelen die u getroffen hebt op uw website. Denk bijvoorbeeld ook aan informatie als: wordt het winkelwagentje door een servicemedewerker
schoongemaakt of doet de klant dit zelf? - Plaats de informatie in een gebruiksvriendelijke en toegankelijke
vorm. Denk bijvoorbeeld aan een tekst op een webpagina, een
Word-document of een filmpje met duidelijke gesproken instructies
of
audiodescriptie.
Maak geen foto van het bord met instructies bij
de ingang, mensen met een visuele beperking kunnen dit doorgaans
niet lezen. - Kunnen mensen bij u online boodschappen bestellen? Zorg dan dat
de bestelmodule
toegankelijk en bruikbaar is voor iedereen.
Dit
geldt ook voor andere online dienstverlening. Wat online kan, is
minder belastend dan fysiek aanwezig zijn.
Over dit document
De tips en trucs zijn samengesteld door de Oogvereniging, Koninklijke Visio, Bartimeus en de Robert Coppes Stichting.
Dit document is gebaseerd op de laatste inzichten en wordt regelmatig bijgewerkt. Laatste update: donderdag 7 mei 2020.
Hebt u een goede aanvulling? Hebt u vragen? Of wilt u meer weten? Neem dan contact op met:
lijst met 4 items
of 030-2945444
visiozichtoptoegankelijkheid@visio.org
toegankelijkheid@bartimeus.nl
info@robertcoppes.nl
[/responsivevoice]