maandag 25 november 2013
Fraude
De Nederlandse banken hanteren voortaan allemaal dezelfde regels voor fraude bij internetbankieren. Klanten moeten zich aan deze regels houden. Als zij dat doen en toch slachtoffer worden van fraude, krijgen ze hun geld terug van de bank.
Tot nu toe hadden alle banken hun eigen regels voor het omgaan met fraude met internetbankieren. Wie de dupe was van fraude zoals phishing (via e-mail verleid worden om bankgegevens in te voeren op een nepsite) was afhankelijk van de regels van de bank in kwestie. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft samen met de Consumentenbond nu nieuwe regels opgesteld. Ze gaan op 1 januari 2014 in. We vatten ze hier voor u samen. Een pdf met de nieuwe regels vindt u op de site van de NVB.
De regels
- Houd uw beveiligingscodes geheim. Hiermee worden niet alleen uw pincode bedoeld, maar ook uw inlogcodes voor internetbankieren en mobiel bankieren.
- Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
- Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken. Daarmee wordt bedoeld dat u onder meer updates van Windows installeert en een antivirusprogramma gebruikt dat actueel is.
- Controleer uw bankrekening geregeld. Hier wordt bedoeld dat u elke twee weken kijkt of er nog onverwachte of ongebruikelijke afschrijvingen zijn geweest. Krijgt u alleen papieren afschriften? Bekijk ze dan binnen twee weken na ontvangst.
- Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.
Kassa
Het programma Kassa was zaterdag kritisch over de nieuwe regels van de banken. U kunt het fragment terugkijken op de Kassa-site.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/hoe-kan-je-veilig-internetbankieren/speel/1/
[/responsivevoice]