Dag en nacht een luisterend oor
IK ZOEK HULP
- De Luisterlijn Telefoon
- De Luisterlijn E-mail
- De Luisterlijn Chat
- Corona hulp-dienstverlening
- Ervaringen
CORONA HULP-DIENSTVERLENING
Hulp nodig
Hieronder vindt u een overzicht van de landelijke hulp-dienstverlening.
De Luisterlijn: bij zorgen, verdriet of een luisterend oor
Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek. (24/7 bereikbaar).
Chatten
of
kan ook via deluisterlijn.nl.
MIND Korrelatie: biedt anonieme, professionele, psychische en psychosociale hulp
MIND Korrelatie geeft individueel advies en hulp aan iedereen die hierom vraagt. Dit kan telefonisch en online. In deze coronacrisis is onze bellijn ook
gratis en heeft MIND Korrelatie verruimde openingstijden van 9:00 – 22:00
Bij MIND Korrelatie werken psychologen en maatschappelijk werkers. We luisteren, adviseren en verwijzen zo nodig door naar passende hulp.
Medische vragen en informatie
Rijksoverheid (RIVM): voor (medische) vragen en richtlijnen
Iedereen kan met vragen over het coronavirus terecht bij het publieksinformatienummer 0800 1351. Vanuit het buitenland is het nummer te bereiken door te
bellen naar +312 0205 1351. Veel informatie is ook te vinden op
Nationale Huisartsenpost: voor medische vragen
Een team van Nederlandse artsen is dag en nacht bereikbaar voor iedereen. Dankzij een App is het mogelijk om via een beveiligde videoverbinding met ze
in contact te komen. Er is altijd een professionele arts beschikbaar.
Hulplijnen voor specifieke doelgroepen
Kindertelefoon: voor alles wat kinderen en jongeren bezighoudt in deze coronatijd
Kinderen en jongeren kunnen over van alles praten met vrijwilligers, elke dag tussen 11.00 en 21.00. Bel gratis en anoniem 0800-0432 of kom chatten. Leeftijdsgenoten
kunnen ook ervaringen uitwisselen, en met elkaar praten op het
forum.
ARQ IPV: hulplijn voor zorgpersoneel
Dag in dag uit werken met coronapatiënten, het is zwaar voor veel zorgmedewerkers. Daarom is ARQ IPV, het instituut voor psychotrauma, een hulplijn gestart.
De hulplijn van ARG IVP is zeven dagen per week bereikbaar tussen 8.30 uur en 21.30 uur op 088 – 330 5500.
Slachtofferhulp Nederland: staat naasten van IC-patiënten bij
Slachtofferhulp Nederland: staat naasten van IC-patiënten bij
Vanwege het grote besmettingsgevaar van het coronavirus, mogen familieleden en andere naasten van patiënten die op de Intensive Care (IC) behandeld worden,
niet of slechts zeer beperkt bij de patiënt in de buurt komen. Soms zelfs niet als de patiënt komt te overlijden. Deze situatie wordt door veel mensen
als zeer ingrijpend en emotioneel ervaren.
Slachtofferhulp Nederland biedt daarom ondersteuning aan naasten van IC-patiënten. Dat kan via 088-7460090.
KBO-PCOB: ouderen-infolijn
KBO-PCOB begrijpt dat u zich wellicht zorgen maakt over de risico’s van het coronavirus en dat u nu allerlei vragen heeft. We weten ook dat niet alle senioren
even vaardig zijn met internet om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. En dat sommige mensen behoefte hebben even iemand te spreken omdat
ze zich eenzaam voelen nu veel activiteiten stilliggen. Voor al deze mensen heeft KBO-PCOB een speciale telefoonlijn geopend: de Ouderen-Infolijn: 030-3
400 600 bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
ANBO: voor ouderen die verlegen zitten om een praatje
ANBO heeft een telefoonlijn voor ouderen geopend. Minder sociale contacten door coronavirus
vraag over het coronavirus, maakt u zich zorgen of wilt u gewoon even een praatje maken
Als u belt, staat iemand van ANBO u graag te woord.
0348 – 46 66 66
Nationaal Ouderenfonds: gebeld worden door de Zilverlijn
Nu veel bijeenkomsten niet door kunnen gaan door het coronavirus is er een kans dat u zich sneller eenzaam voelt. Met de Zilverlijn, Schrijfmaatje en Welkom
Online van het Ouderenfonds hoeft u waardevol contact niet te missen.
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Deelnemers worden iedere week op een vast dagdeel gebeld door een van onze getrainde vrijwilligers.
Zij bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar behoefte aan is.
Meld u hier aan voor de Zilverlijn.
Mantelzorglijn: voor mantelzorgers
Als Mantelzorger heeft u vast veel vragen: waar moet u rekening mee houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste, wat kan wel en wat kan niet
vragen is er de Mantelzorglijn voor telefonische hulp en ondersteuning. De Mantelzorglijn is bereikbaar via 030 – 7606055.
Op www.mantelzorg.nl/coronavirus staat veel informatie en antwoorden op de meest gestelde vragen. Deze lijst wordt regelmatig bijwerkt en aangevuld.
Harteraad, de patiëntenvereniging voor hart- en vaatpatiënten en hun naasten, en hét expertisecentrum voor het leven met hart- en vaataandoeningen, heeft
een eigen Harteraadlijn. Ze zijn er onder andere voor: Maak je je zorgen
de behoefte hebben om je verhaal en zorgen te delen met iemand anders.
Voor deze vragen en meer zitten er Harteraadgevers voor je klaar bij de Harteraadlijn. Harteraadgevers zijn mensen die ook behandeld zijn aan een hart-
of vaataandoening. Zij leggen momenteel veel vragen over het coronavirus voor aan onze cardiologen en vaatchirurgen waarmee ze contact hebben. Zij geven
geen medische informatie en adviezen, maar kunnen wel heel veel vragen beantwoorden door het contact met hun achterban en professionals. Harteraad is partner
van de Hartstichting en ook daar hebben ze dagelijks contact mee om zaken door te nemen. De Harteraadlijn is doordeweeks geopend van 10.00-17.00 uur en
op woensdagavond van 19.00-21.00 uur en bereikbaar via 088 11 11 661.
Veilig Thuis: bij kindermishandeling of huiselijk geweld
Slachtoffers, plegers, omstanders en professionals kunnen contact opnemen met Veilig Thuis als zij een vermoeden hebben van kindermishandeling of huiselijk
geweld. Veilig Thuis kijkt samen met de beller wat er aan de hand is en wat de beller zelf kan doen. Is dit niet mogelijk of is de situatie te complex
of ernstig
Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?
Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn:
- De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen;
- De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen;
- Komen jullie tot de conclusie dat de situatie te lastig is
- Dan kan de medewerker je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Dit kan anoniem;
- Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roept ze de hulp in van een lokale hulpverlener, zodat het gezin geholpen
kan worden; - Als je melding maakt, vertelt Veilig Thuis wat er met de melding gaat gebeuren.
Hulplijnen voor specifieke hulpvragen
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit
(070-4455 888). Maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 9:00 – 21:00 uur en op zaterdag tussen 10:00-16:00 uur.
Helpdesk Welkom Online: voor online en digitale vragen
Juist nu is online contact nog belangrijker. De Helpdesk Welkom Online beantwoordt vragen zoals: hoe kan ik videobellen, hoe houd ik contact via social
media en hoe kan ik online spelletjes spelen met anderen
U kunt de Helpdesk Welkom Online bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 088-344 2000. De hulplijn is gratis. U betaalt alleen reguliere gesprekskosten.
Websites voor samenbrengen van vraag en aanbod
Coronahelpers: matchen van hulpzoekers
Om de impact van het Coronavirus te beperken moeten we meer voor elkaar doen: denk aan boodschappen doen voor mensen met symptomen, medicijnen ophalen,
de hond uitlaten, enzovoorts. Alleen zo kunnen we de verspreiding van het virus terugdringen. Coronahelpers is voor iedereen toegankelijk om hulpzoekers
te matchen aan de ongelooflijk gemotiveerde vrijwilligers die door het hele land heen voor klaar staan.
www.coronahelpers.nl/hulp-gezocht
NLvoorelkaar: voor het vinden en aanbieden van hulp
In deze coronacrisis hebben oudere en kwetsbare mensen het zwaar. Maar ook mensen die werken in de zorg, bij de politie en in supermarkten kunnen mogelijk
extra hulp gebruiken zodat hun belangrijke werk door kan gaan. NLvoorelkaar verzamelt vraag en aanbod op één plek. Heb je hulp nodig of wil je helpen?
Zie voor meer informatie: De Luisterlijn Telefoon
Bron: https://deluisterlijn.nl/de-luisterlijn-telefoon.html
[/responsivevoice]